Brisbane, Eumundi - Reisverslag uit Eumundi, Australië van Inge Pestoor - WaarBenJij.nu Brisbane, Eumundi - Reisverslag uit Eumundi, Australië van Inge Pestoor - WaarBenJij.nu

Brisbane, Eumundi

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

20 Februari 2014 | Australië, Eumundi

Na een busreis van zo'n 17 uur kwam ik aan in Brisbane. Gelukkig had ik vrijwel de hele reis 2 stoelen tot mijn beschikking waardoor ik kon liggen en heerlijk heb kunnen slapen. Doordat ik zaterdag avond in Sydney nog op stap was geweest en zo goed als niet had geslapen viel ik in de bus als een blok in slaap. Heel toevallig kwam Soraya ook op maandag aan in Brisbane en hebben we op het station even wat gedronken en bijgekletst. Van het station naar m'n hostel was het nog geen 10 minuten lopen. Maar met een giga zware backpack, rugtas, nog een tas en 37 graden was het best even zwaar. Eindelijk sliep ik in een hostel waar de bedden goed waren en ik aan mijn nachtrust toe kwam. Plus er was een zwembad op het dakterras wat erg fijn was aangezien je nergens anders kon afkoelen.

Ik was eigenlijk naar Brisbane vertrokken in de hoop om vanaf daar een baan te vinden. Het hostel waarin ik verbleef was een werk hostel wat betekend dat bedrijven bij het hostel werk aanbieden en het hostel stuurt de backpackers die dat willen daarheen. Helaas was er de anderhalve week dat ik er verbleef geen werk voor mij. Uiteraard ben ik zelf ook opzoek gegaan maar helaas nog niks kunnen vinden.

Behalve opzoek naar werk moesten er ook leuke dingen ondernomen worden. Zo heb ik een middag op een ferry door Brisbane gevaren en vanaf het water de stad gezien. Het uitzicht vanaf het hostel was ook erg mooi. Doordat het gebouw aan het water staat en wat hoger gebouwd is kon je savonds de skyline van Brisbane zien met alle mooie lichtjes. Verder ben ik naar Lone Pine Koala Sanctuary geweest om een koala te knuffelen! Super schattige beestjes maar wat stinken ze, bah!! Lone Pine is de oudste Sanctuary van Australië en is in negentienhonderd nog wat begonnen met maar 2 koala's. Verder heb ik hier wat presentaties over de dieren die hier verblijven bijgewoond en een vogelshow gekeken. Een leuke en leerzame dag.

Zondag 26 januari was het Australian Day. Ik verwachtte een groot feest en vergelijkbaar met koninginnedag maar dat viel een beetje tegen. Wellicht was er in Sydney meer te doen. Maar goed, samen met wat mensen uit m'n hostel en goon zijn we naar South Bank gegaan. Dit is een gedeelte van Brisbane met een park aan het water en een lagoon. In het park speelden 2 mannen live muziek waardoor het een relaxte zondag werd. Savonds wilde we nog uit maar helaas waren we op het verkeerde tijdstip op de verkeerde plaats waardoor er weinig te beleven viel. Verder nog een bezoekje aan de bioscoop gebracht en gewinkeld maar ik heb vooral bijgeslapen en niks gedaan.

In het hostel heb ik een Frans meisje leren kennen die ook opzoek is naar farm work. Samen met haar ben ik afgereisd naar Bundaberg, dit is een plaats ergens tussen Brisbane en Cairns. Hier aangekomen werd ons door meerdere werk hostels verteld dat het seizoen in een paar weken begint. En ja, wat ga je dan doen.. Bundaberg is een kleine stad dus erg veel te doen is er niet en na 2 dagen heb je het dan wel gezien. We besloten een stuk terug naar het zuiden te rijden en zijn gestopt in Noosa. Een erg leuke badplaats waar we de nacht hebben doorgebracht op een jongens scouting. Charlotte, het Franse meisje, heeft een stationcar. De achterbank daarvan is plat en daar ligt een 2 persoonsmatras waar we slapen. Verder is de auto compleet ingericht met camping equipment. Een bijzondere nieuwe ervaring van kamperen maar het is wel weer heel leuk doordat je kan gaan en staan waar je wilt. Na Noosa zijn we doorgereden naar Logan Reserve, dit is een plaats onder Brisbane waar haar Australische vriend woont. Hier hebben we 4 nachten doorgebracht om 1 geld te besparen en 2 om een nieuw plan te bedenken. Wat een gastvrije mensen zijn dit! Hij woont op het land van zijn ouders die een boerderij hebben in de middle of knowhere en het leuke is dat zijn moeder Nederlands is. Zo lief als ze is heeft ze me een pak speculaas meegegeven jammie :) En ik moet zeggen na bijna 3 maanden in afgetrapte hostel bedden te hebben geslapen was het echt heeeeeeeeeel erg fijn om een kingsize bed voor mezelf te hebben. De avond dat we aankwamen zijn we naar een pub geweest. Met de auto duurde het ruim een half uur voor we aankwamen, best vreemd als je thuis binnen 10 minuten met je fiets in de stad staat. Verder hebben we gerelaxed, gezwommen, films gekeken en zijn we naar Tamborine Mountain geweest. Boven op de berg heb je Gallery Street waar heel veel leuke en kleine winkeltjes zitten die 'handgemaakte' spullen verkopen. Ik weet zeker dat de helft vanuit China komt overgevlogen maar het was heel knus en niet heel erg toeristisch. Daarna doorgereden naar Heights Hotel voor een lunch met uitzicht over de hele Gold Coast.

Woensdag zijn Charlotte en ik naar Eumundi gereden, een plaats ter hoogte van Noosa. In Australië zijn er heel veel boerderijen en gezinnen die backpackers in huis nemen en accommodatie en eten aanbieden in ruil voor een paar uurtjes hulp in en om het huis. Dit wordt ook wel Woofing genoemd.

Op de snelweg moesten we stoppen voor een file en voelden we dat er iets niet goed was met een wiel van de auto. We hebben de auto aan de kant gezet en geprobeerd te vinden wat het was. 2 meisjes aan de kant van de snelweg, starend en trekkend aan de wielen van de auto zag er vast lachwekkend uit voor alle mensen in de file. Omdat we er zelf niet achter kwamen wat er mis was en een beetje stom stonden te lachen dus zijn we de eerste de beste afslag van de snelweg gegaan. Gelukkig zat daar een ford dealer die ons heeft kunnen helpen. Het had niet veel gescheeld of we hadden een klapband gekregen, er zat namelijk een giga ei op het wiel wat bijna ontplofte. Terug op de snelweg stond de file er nog aangezien er een ernstig ongeluk gebeurd was. Deze dag hebben we niet heel veel geluk gehad...

Aangekomen bij de familie waren we alles snel weer vergeten. Het is een onwijs lief gezin met 2 kindjes, een van 6 jaar en een van 3 jaar. Iedereen weet dat ik niet echt fan ben van kleine kinderen maar deze zijn heel erg leuk! Goed opgevoed, huilen en schreeuwen zo goed als niet en zitten overdag op school dus ik zie ze alleen sochtends even en dan na school tijd. De kindjes vinden het heel erg leuk en interessant dat er 2 meisjes helemaal uit Europa tijdelijk bij hun in huis wonen. De oudste maakt elke ochtend ons ontbijt, nomnomnom :) en alles wordt aan ons verteld en laten ze zien. Sochtends werkten we eerst even in de tuin en zodra het te warm werd vluchtten we naar binnen om het huishouden te doen.

In de middag en het weekend waren we vrij om te gaan en staan waar we wilden. Elke zaterdag en woensdag is er in Eumundi een markt met van alles en nog wat. En en en.... Er staat een poffertjeskraam! Die moest even uitgeprobeerd worden en wat zijn poffertjes toch lekker als je ze al een hele tijd niet meer hebt gehad. Verder woont de familie dichtbij Noosa waardoor we lekker naar het strand konden en naar Noosa National Park. We hebben een middag gefietst, wat de eerste maar zeker ook de laatste keer in Australië was. De fiets was slecht, de wegen te stijl en het weer te heet.

Naast werken wilde de familie ons ook een paar mooie plekken laten zien. Zo hebben ze ons meegenomen naar een berg voor een picknick diner waar we een erg mooie zonsondergang gezien hebben en werd er een Turkse avond georganiseerd met alles erop en eraan. Onze laatste avond in het gezin was een speciale avond. Met Thaise take away zijn we naar een mooie lookout gegaan en hebben hier ons eten gegeten. Daarnaast kregen we een onwijs lieve kaart waarin we werden bedankt voor al onze inzet. De familie vindt het erg jammer dat we al vertrekken en charlotte en ik hebben hetzelfde gevoel. Dat is het nadeel van reizen: je moet erg vaak gedag zeggen..

Onze Australische mama is een hand craft artist. En de 2 weken dat we er verbleven hebben we van haar werk niet heel erg veel meegekregen. De dag van vertrek gaf ze een workshop die we hebben bijgewoond. En geloof het of niet maar ik heb een paddestoel van wol in elkaar gezet :)

Het tweede weekend in het gezin heb ik doorgebracht in Noosa met een vriend uit Brisbane. Dit is best een rijke badplaats en zo hebben we ons ook gedragen. Doordat alle hostels volgeboekt waren werden we verplicht tot het huren van een huisje (incl. lounge, keuken, 2 slaapkamers, badkamer, laundry) in een resort met 3 zwembaden en 2 spa's. Niks mis mee natuurlijk. Lekker uiteten geweest, gezwommen, relaxed and een bootje gehuurd om de meest mooie huizen te bewonderen. Een perfect weekend en goeie afsluiter voor mijn tijd hier :)

Aan al het goede komt een eind, zo ook voor mij. Momenteel zit ik in Childers, een dorp kan je het misschien niet eens noemen maar goed, het heeft de belangrijkste winkels. Ik verblijf hier op een caravanpark voor backpackers en wacht hier tot het fruit rijp is zodat het geplukt kan worden. Hopelijk is dat heeeeel erg snel want de portemonnee begint nu toch wel leeg te raken.. Daarnaast is het gigantisch heet waardoor het bijna onmogelijk is om iets te ondernemen. Maar ik mag niet klagen aangezien het thuis koud, bewolkt en regenachtig is.

  • 20 Februari 2014 - 22:02

    Chris:

    lieverd wat een heerljjk verhaal weer.
    en wat doe je veel interessante en leuke dingen!
    wel raar dat zo'n klein schattig koalabeertje stinkt...nooit verwacht!
    geniet ervan lief en ik hoop voor je dat het fruit snel rijo is;)

    dikke kus

  • 20 Februari 2014 - 22:07

    Fleur:

    He lieverd! Vanuit het strand op bonaire zit ik je leuke verhaal te lezen. God ing echt wat ben je toch een heerlijke meid. Een gezin met met kinderen? Inge pestoor? Wie had dit ooit gedacht ;)?!?!! Ik ben onwijs trots op je. Ik hoop dat je vruchtjes snel te voorschijn gaan komen. Blijf genieten en doe voorzichtig (ook met werk!! Enge knipsharen enzo) ennn goed insmeren!!! Dikke kus en groetjes van iedereen hier

  • 20 Februari 2014 - 22:10

    Lies:

    Ha Inge wat een heerlijk verhaal om te lezen en wat een avontuur !! Geniet ervan en we hopen dat je gauw weer wat geld verdiend:-):-) xxx

  • 20 Februari 2014 - 23:12

    Niquelle:

    Jaaa ingie! Ik wordt helemaal vrolijk bij het lezen van je verhaal! En inderdaad; jij die positief is over kleine kinderen?!!! Haha leuk hoor! Maar eet je ook genoeg fruit zelf? Xxx

  • 21 Februari 2014 - 09:54

    Saskia:

    Haaaa ingie!! Ik had je natuurlijk al even gesproken en je prachtige onderkomen in Eumundi bewonderd......super hoor!!! Ik hoop ook dat de vruchten snel tevoorschijn komen...hier in Nederland begint iedereen scheurbuik te krijgen en de schappen in de supermarkt zijn leeg, dus plukken kreng!!! Hihi..dikke kus!

  • 21 Februari 2014 - 17:12

    Lex:

    Leuk verhaal weer! Wel apart dat er zo weinig werk is, je hoort toch meestal ander verhalen; of ben je te kieskeurig hahaha; veel succes nog verder en tot het volgende verhaal. Gr. Lex

  • 21 Februari 2014 - 23:12

    Mama:

    Hoi lieverd. Weer een fantastisch verhaal en wat maak je veel mee.
    Zeker niet saai.Misschien later toch huisje , boompje ,
    beestje,kindje.?
    Xxx

  • 22 Februari 2014 - 17:54

    Oma KOrlaar.:

    Hoi Inge,
    dank voor de foto,s Tom heeft ook gebeld alles hier goed,

    wat een goed verslag van wat je allemaal mee maakt, dat is niet weinig, en dat je een reis genote hebt gevonden. ik hoop dat je gauw werk kan vinden. om zo je potje weer te vullen want uitgeven gaat snel maar dat weet je al maar ik bewonder je wel hoor

    diikke knuffel Oma

  • 23 Februari 2014 - 23:11

    Renee:

    Lieve Inge, ik sta versteld van jouw ondernemingslust en belevenissen. Het is erg leuk om te lezen wat jij daar in het verre Australie meemaakt. Ik hoop dat je gauw werk vindt zodat de knip weer gevuld wordt, want tja .... dat reizen kost natuurlijk wel wat. Maar dat zal zeker wel goedkomen. Veel plezier en tot de volgende keer. Groetjes, ook van Dick.

  • 16 Maart 2014 - 07:06

    Talitha:

    Klinkt weer goed Inge!! Succes met het fruitplukken :D!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Eumundi

Inge

Actief sinds 07 Dec. 2013
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 7381

Voorgaande reizen:

07 December 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: