Darwin-->Alice Springs-->Adelaide-->Melbourne I - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Inge Pestoor - WaarBenJij.nu Darwin-->Alice Springs-->Adelaide-->Melbourne I - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Inge Pestoor - WaarBenJij.nu

Darwin-->Alice Springs-->Adelaide-->Melbourne I

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

03 November 2015 | Australië, Alice Springs

Na de meest verschrikkelijke vlucht ever aangekomen in Darwin. Zodra ik het vliegtuig uitstapte kreeg ik een klap in mijn gezicht, vergeleken met Brisbane is het erg warm/benauwd maar ik mag niet klagen! Een shuttle bus naar het centrum gepakt en bij het hostel aangekomen was er uiteraard geen boeking voor Miss Inge Pestoor. Gelukkig was er nog een bed vrij maar het duurde allemaal net even iets langer. De volgende morgen voor het eerst in weken lekker uitgeslapen en vervolgens naar de lagoon gegaan en hier de hele dag gerelaxt. 's Avonds een paar drankjes en krap races in het hostel gedaan om vervolgens vroeg naar bed te gaan aangezien mijn wekker om 5.30 am afging.

Om 6.30am werd ik opgehaald door mijn tourguide in een soort van terrein wagen. De bus zat al vol met 16 anderen dus ik werd voorin gezet, goed uitzicht maar erg ongemakkelijk zitten. Zodra we Litchfield National Park inreden bij een cafeetje gestopt voor een introductie en wat uitleg over de tour. Onze eerste stop was de Termite Mounds oftewel de huizen van termieten, zij bouwen deze huizen met hun eigen poep en maar 1/3 ervan ligt boven de grond, 2/3 is ondergronds. Hierna was het tijd om af te koelen in de Wangi Falls. Vergeet niet dat het hier rond 7am al erg warm is en rond het middaguur loopt het op tot achter in de 30. De Wangi Falls zijn 2 watervallen naast elkaar in een onwijs mooie omgeving. Doordat het de afgelopen 4 maanden niet heeft geregend (dry season) zijn sommige watervallen klein tot geen waterval op het moment. Ondanks dat toch super mooi.

Nortern Territory is bekend om zijn krokodillen. Overal maar dan ook overal hangen signs met warnings en 'designated swimming area'. Na een verfrissende duik weer terug op land zag ik een warning die ik niet eerder had gezien en dat was dat er een agressievere krokodil in dat water was gesignaleerd. Erg blij dat ik dat zag nadat ik had gezwommen, anders was ik never nooit niet dat water ingegaan!!!! De tourguide legde later uit dat er een vrouw in dat water was die een selfie met de croc wilde en hem in een andere positie probeerde te duwen waarna hij haar beet.. Eigen schuld dikke .....?!
Vervolgens doorgereden naar de Florence Falls voor meer afkoeling en een korte stop bij Buley Rockhole.
Onderweg naar de campsite ruim een uur off road gereden en hier veel wallabies, wilde paarden en vogels gezien. Aangekomen bij het kamp was iedereen erg verbaasd.. In plaats van camping konden we het 'glamping' noemen (glamorous camping). Toiletten, douches, tenten met een houten vloer, 2 bedden, elektriciteit, fan en een opgezette keuken in een leger tent. Iedereen verwachtten 'back to the basics' dus dit was een goeie upgrade. Met z'n alle gekookt en zelfs verse gans gegeten en daarna rond het kampvuur gezeten, voor de warmte hoefden we het niet te doen maar het geeft altijd een sfeertje!

De tweede dag hadden we weer een vroege start. Vandaag was het tijd om krokodillen te spotten met Mary River Croc Cruise. Zodra we de boot instapten werd er gelijk gewaarschuwd geen handen in het water te steken of je armen te ver uit de boot te strekken om foto's te nemen, er zijn een paar krokodillen die ervan houden om te springen! In deze omgeving zitten echt veel crocs, zo ongeveer 70 per km2. Oftewel binnen een paar minuten werd de eerste al gespot, helaas had hij ons ook in de gaten en ging gelijk onderwater. Erg bijzonder om te zien was een croc, 3-4 m, die een wallabie in z'n bek hield en rustig langs de boot zwom met zijn prooi. Behalve de crocs uitleg gekregen over de vele vogels die in deze omgeving leven.
Vervolgens doorgereden naar ons kamp in Kakadu National Park. Hier geluncht en gewacht tot de ergste hitte voorbij was. Aan het einde van de middag naar Maguk gereden om naar de top van een waterval te klimmen. Uiteraard was ik de enige die niet helemaal voorbereid was en liep ik op flip flops. Het was een aardige klim waar je handen en voeten bij nodig had en je moest vooral niet naast je de afgrond inkijken maar goed ik heb het overleefd en het uitzicht was ongelofelijk! Doordat het zo warm is en het de afgelopen maanden niet heeft geregend zaten hier onwijs veel vliegen. Nu weet ik hoe het voelt om een stuk vlees te zijn waar duizend vliegen op zitten, en ik kan je zeggen het voelt niet fijn! Terug bij het kamp gekookt en een paar drankjes bij het kampvuur gedronken om weer vroeg het bed in te duiken. Mijn tentgenootje liet mij deze nacht in de steek om in een aircon hokje te slapen dus ik had de tent voor mijzelf. Midden in de nacht werd ik wakker van een vogel dat het geluid maakte van een persoon in nood waarna ik achter de tent iets hoorde lopen. Gelijk klaarwakker en zaklamp aan waardoor het wegliep. Zaklamp uit en probeerde weer in slaap te vallen toen 'het' terug kwam. Nog steeds geen idee wat het geweest is maar het was fijn geweest als ik op dat moment iemand in de tent had gehad.

De derde dag, ook wel cultural day genoemd, begon met een aardige klim op rosten om vervolgens een 270 graden uitzicht te hebben in Nawurlanya lookout, erg groen en mooi. Vervolgens doorgereden naar Bowali visitor centre om wat achtergrond informatie te krijgen van de aboriginals die in deze omgeving wonen. Daarna zijn we naar Ubirr Rock gegaan om origineel aboriginal art te bezichtigen. Onder 1 gigantische rock leefden tot 60 jaar geleden abo's die nu iets meer inland zijn verhuisd en deze omgeving beheren. De abo's zelf zul je nooit zien omdat ze erg op zichzelf zijn en niet door toeristen gezien willen worden. De paintings verschillen van 50 tot duizend jaar terug.
Als klap op de vuurpijl zijn we daarna naar East Aligator River gereden om krokodillen hun maaltijd te zien vangen. Dit gebeurd hier ongeveer 3 keer per jaar dus we hebben erg veel geluk gehad! Zodra de hoge tijd inkwam zag je alle crocs (+/- 30 stuks) aankomen zwemmen en proberen hun barramundi te vangen. Erg spectaculair om dit in het echt mee te maken!! We zaten op rotsen direct naast de rivier dus ook nog eens super dichtbij. Ik had hier de hele dag kunnen zitten maar helaas was het tijd om terug naar Darwin te rijden. 's Avonds zijn we met z'n alle uit eten gegaan en een paar drankjes gedaan. Doordat het hier de regio van de crocs is, wilde ik graag croc eten en ben ik eerst naar een ander restaurant gegaan. Het smaakt een beetje als kip maar taaier. Weer een item van mijn bucketlist die ik kan afstrepen.

Ik ben er ook achter waarom ik meer heb betaald dan alle anderen in mijn tour. Aangekomen in het hostel in Darwin had mijn touragency schijnbaar een privé kamer voor mij geboekt. Heb niet geklaagd hoor maar heerlijk als een starfish in een queensize bed geslapen :)

Na een nachtje in de bewoonde wereld was het tijd om aan de lange trip naar Alice Springs te beginnen. Doordat ik verschillende tours heb gecombineerd kreeg ik een andere tourguide, een paar mensen van mijn eerste tour doen hetzelfde als wat ik doe dus dat is leuk :) we hebben een vrouwelijke guide nu en je merkt direct het verschil.. Waar we bij de eerste tour alles zelf moesten doen wordt er nu voor ons gekookt en meer naar ons omgekeken. Dat is het verschil tussen mannen en vrouwen, vrouwen hebben een stuk meer dat zorg instinct in zich!! Deze trip is meer een verplaatsing van A naar B, oftewel vroege morgens, lange dagen een veel kilometers. Ondanks dat is het heel relaxed en niet gehaast. Onze eerste stop was Edith Falls, heb nu al zoveel watervallen gezien dat alles op elkaar begint te lijken maar goed het was weer mooi. Even gezwommen en vervolgens werd lunch geserveerd. Daarna doorgereden naar Katherine. Iedereen die mij een beetje kent weet dat ik geen held in het water ben, dat ik in alle watervallen heb gezwommen is al heel wat en voornamelijk omdat het zo heet is. In Katherine reden we door naar Nitmiluk NP, ook wel Katherine Gorge genoemd, om te kanoën. Ik zag mijzelf al uit de kano vallen, totaal in paniek wetende dat er krokodillen rondzwemmen dus bedankte. Nu moet ik erbij zeggen dat fresh water crocs niet echt gevaarlijk zijn maar toch... Terwijl iedereen zich in het zweet werkte voor een uur heb ik heerlijk in de airconditioning in een cultureel centrum op de bank gehangen. Daarna naar kamp gereden waar onwijs lekker voor ons werd gekookt (beste maal die ik zover heb gehad) en waar tientallen wallaby's om ons heen sprongen. Zelfs een paar gezien die een baby'tje in hun buidel droegen.

De daaropvolgende dag begon bij Mataranka Thermal Pool. Nu denk je een Thermal pool dat is de beste start die je je in de ochtend kan wensen.. Dat is wat wij dachten in ieder geval. Vanaf de parkeerplaats was het ongeveer 5 minuten lopen. Binnen 1 minuut begon het al te ruiken en zagen we honderden vleermuizen aan de bomen hangen. Beetje vreemd want ik heb altijd gedacht dat zij alleen productief zijn gedurende de nacht maar schijnbaar dus niet. Een van de vleermuizen vond het grappig om op het hoofd van een van de meiden te poepen en de volgende dacht dat het grappig was om op mijn tas te mikken. Wij dachten daar iets anders over maar goed wat kan je er op dat moment aan doen?! De Thermal pool was niet echt mijn ideaal beeld is als ik hieraan denk dus een snelle dip om vervolgens onder de douche te springen met het idee iets schoner te voelen. In de douche vond een dikke kikker het nodig om mij te vergezellen dus al met al een dierrijke ochtend. Vervolgens doorgereden naar de oudste pub van Australië: Daly Waters Historic Pub waar ik heerlijk een paar koude biertjes heb gedronken en geluncht. Deze laatste nacht sliepen we op een cattle station, ook wel Banka Banka Cattle Station genoemd. Na het avond eten begon het gigantisch te onweren. Doordat we in de middle of knowhere waren was het overal om ons heen. Als je denkt aan het litteken dat Harry Potter op z'n voorhoofd heeft, dat is wat we continu zagen in wit en oranje. Deze flitsen verblindden je letterlijk!! Op een paar plekken om ons heen zagen we een rood/oranje gloed waar de onweer ingeslagen was en een brand was ontstaan. Ik denk dat wij geluk hebben gehad dat de onweer om ons heen ging in plaats van dwars door het midden. Deze nacht amper geslapen. Werd wakker in het midden van de nacht met honderd-en-een muggen op mij waardoor ik met spray begon te sprayen en mijzelf bijna verstikt heb maar de muggen waren daarna verdwenen!

We vervolgden onze weg op de Stuart Highway, dit is de enige weg die van Darwin via Alice Springs naar Adelaide gaat, en kwamen uit bij het punt Three Ways Stuart Highway. Dit is het enige kruispunt waar je of naar Darwin reist, naar Adelaide en de enige afslag die je naar de oost kust brengt. Daarna een stop gemaakt bij Tenant Creek Telegraph Station, het oudste en eerste telegraph station die in Australie gebouwd is om contact met Engeland te krijgen. Rond lunchtijd kwamen we aan bij de Devils Marbles. Dit zijn een soort van stenen die door regen en wind gevormd zijn en op de een of andere manier op een wonderbaarlijke manier op elkaar balanceren. Zodra we hier weg reden werden we gebeld dat er aliens gesignaleerd waren en werd er direct aluminium folie uitgedeeld om een hoofddeksel te maken om jezelf te beschermen... Nu zal je denken dat dit belachelijk is en zo klinkt het ook maar het was hilarisch. Een 15 minuten later kwamen we aan in Wycliffe town, dit is de aliens town van Australië. Hier uitgestapt en werkelijk overal kwam je aliens tegen. Gelukkig heb ik een leuke groep en zag iedereen er de lol van in! Weer een stuk doorgereden en kwamen we uit bij het punt waar het zuiden van OZ 4 seizoenen kent en doe je een stap opzij ben je in het noorden waar ze alleen wet season en dry season kennen. Een uurtje later kwamen we dan eindelijk in Alice Springs aan!!! 's Avonds uit eten geweest wat echt een drama was. Ik klaag nooit over eten en stuur m'n eten zeker nooit terug naar de keuken maar wat ik geserveerd kreeg na een uur wachten was gewoon onmogelijk om te eten. De chef kwam uit de keuken met allemaal smoesjes, en ik weet hoe het is als mensen klagen na alle jaren die ik in de horeca gewerkt heb, maar dit was onzin. Gelukkig geld terug gekregen en hier nooit meer naar terug!

Ik heb een dag in Alice Springs voordat ik naar Uluru ga en daarna m'n weg naar Adelaide maak. Fijn om een 'rustdag' te hebben moet ik zeggen. Het is leuk om met een tour te gaan maar je bent continu bezig en onderweg en de hitte helpt niet echt mee om je energielevel op pijl te houden. Deze dag ga ik gebruiken om wat dingen te regelen en aan het einde van de middag naar de kroeg om de Melbourne Cup te kijken. Dit is een van de grootste paarden races die in Australië georganiseerd word dus zeker leuk om te kijken, wie weet win ik nog wat geld :)

  • 03 November 2015 - 20:23

    Harry:

    Dag Lieverd,

    Weer een mooie trip met veel bezienswaardigheden. Ik kijk uit naar het moment dat wij jou foto's samen gaan bekijken. XXX

  • 04 November 2015 - 15:43

    Talitha:

    Klinkt inderdaad erg druk! Lekker even rusten! Veel plezier verder!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Alice Springs

Inge

Actief sinds 07 Dec. 2013
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 7354

Voorgaande reizen:

07 December 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: