East Coast Brisbane-Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Inge Pestoor - WaarBenJij.nu East Coast Brisbane-Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Inge Pestoor - WaarBenJij.nu

East Coast Brisbane-Cairns

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

28 September 2014 | Australië, Cairns

East coast Brisbane to Cairns

Zoals ik in mijn vorige verhaal al zei ben ik een week eerder dan gepland naar Brisbane vertrokken. Met de auto doe je hier zo'n 4 uur over maar met de bus is dit 8,5 uur. Gelukkig werd ik in Brisbane door een vriend met de auto opgehaald en naar het hostel gebracht, het is niet ver lopen maar opgehaald worden is toch een stuk fijner. Aangekomen, ingecheckt en gedoucht zijn we gelijk naar de bioscoop gegaan en hebben we The Inbetweeners 2 gezien. Super leuke film die over Australië en backpacken gaat :) 's Avonds heb ik rustig aan gedaan aangezien ik vrijdag nacht geen oog dicht had gedaan. Zondag zijn we naar Mount Coottha geweest en vanaf hier heb je uitzicht over heel Brisbane. 's Avonds heb ik 2 vrienden uit Childers ontmoet en daar mee op stap geweest. Verder nog in 'The Wheel of Brisbane' geweest wat erg cool was aangezien Brisbane totaal verlicht is zodra het donker is, uiteten geweest en gerelaxt totdat Elisa en Ilse op zaterdag kwamen. Ik had ze een week niet gezien, wat aanvoelde als weken, en was zo blij dat ze er eindelijk waren. Gelijk die dag onze East coast trip geboekt en 's avonds Brisbane onveilig gemaakt. Super leuke clubs hier!! Al met al een dure avond geworden aangezien ik door de politie werd aangehouden nadat ik een sigaret op de grond gooide (een prullenbak was niet aanwezig) a $227. Queensland wordt nog rijk door al mijn boetes. De andere dagen de laatste inkopen voor onze trip gedaan en op maandag avond alles weer ingepakt omdat we dinsdag om 7.45 am met de bus naar Hervey Bay vertrokken om vervolgens de Ferry naar Fraser Island te nemen.

Aangekomen in Hervey Bay wisten we alle 3 niet waar we heen moesten. Na een paar telefoontjes bleek dat we een pick up naar het hostel hadden maar dat wisten we natuurlijk niet en dat busje was al weg. Ruim een uur gewacht voordat we eindelijk in het hostel waren. Hier hebben we onze groep voor Fraser Island ontmoet en gezamenlijk boodschappen voor op het eiland gedaan. Fraser is het grootste zandeiland ter wereld wat dus betekend dat je er alleen met een 4 wheel drive kan rijden. Woensdag ochtend kregen we een briefing over regels op het eiland en hoe je een 4w moet rijden. Na de briefing de jeeps ingepakt en daar begon onze tocht.. We hebben zo goed als het hele eiland rondgereden met bizarre tochten, geweldige uitzichten en interessante verhalen van onze aboriginal tourguide die oorspronkelijk van het eiland is. Zo hebben we Lake McKenzie, Lake Wabby, Red Canyon, Champagne Pools gezien. De woensdag dat we aankwamen heb ik gelijk de jeep gereden, wat mijn ergste rit ooit is geweest, in het begin kon ik niet helemaal overweg met de pook maar daarna ging het prima. Je rijdt zo'n 30-40 km per uur op de paden in het midden van het eiland en 80 km op het strand. Hostels kennen ze niet op dit eiland wat dus betekende 'back to the basics' en we werden gedropt in een kamp. Kamperen is niet mijn favoriete bezigheid en als je dan ergens terecht komt waar nauwelijks elektriciteit is, geen toilet (daar gebruik je het strand voor), geen douche, je slaapt op een matje van 1 cm dik zonder kussen dan heb je gelijk de ergste kampeeromstandigheden die je kan hebben denk ik. Maar goed het was voor 2 nachten en dat heb ik overleefd :) Fraser Island is ook bekend om de Dingo's, dit is een soort combinatie tussen een hond en een wolf, gevaarlijk dus maar bijzonder als je er een tegenkomt. De 2e nacht hebben we er een op het strand gespot en dat was groot nieuws. Half aangekleed renden we onze tent uit om hier foto's van te maken, geen tijd om de tent af te sluiten. Heel slim was dit niet aangezien deze beste vriend recht op ons kamp afkwam en mijn tent interessant vond en bijna binnen stond. Als dit gebeurd was, waren we waarschijnlijk zonder tas terug naar Hervey Bay gegaan. Vervolgens ging onze tourguide voor een uurtje weg, kwamen er 2 dingo's op het kamp af en als je een groep hebt van 9 meiden en 1 jongen voel je je niet heel veilig. Oftewel ik heb de rest van de avond met een stok rondgelopen voor het geval dat. De eerste avond op Fraser was er nog een andere groep op het kamp aanwezig wat erg leuk was en tijdens de tweede avond hebben we een kampvuur gemaakt en hier de hele avond gezeten. Er waren wat mensen die gitaar speelde en konden zingen dus een relaxte avond gehad :)

Terug in Hervey Bay konden we na 3 dagen eindelijk weer douchen in het hostel. Hier hebben we gelijk onze tas voor de Whitsundays ingepakt en 's avonds de nachtbus naar Airlie Beach gepakt. Hier aangekomen onze grote backpack gedropt bij een travel agency en naar de boot gelopen om vervolgens 3 dagen op een catamaran rond te varen. Aangezien ik gigantisch zeeziek ben was ik goed voorbereid met pillen en dat is nodig geweest ook haha. Aangekomen op de boot kreeg iedereen een slaapplaats toegewezen en Elisa, Ilse en ik hadden geluk dat we met z'n 3e voor in de boot konden slapen. Alleen ons hokje kon afgesloten worden met een gordijn dus hadden we een beetje privacy met omkleden en slapen. Het nadeel was dat al het eten bij ons was opgeslagen dus 's ochtends voordat iedereen wakker werd stond de bemanning al bij ons in het hokje om alles te pakken. De eerste dag zijn we de haven uitgevaren en naar een plek gegaan om te snorkelen. Niet heel veel kunnen zien aangezien het water niet heel helder was. Daarna doorgevaren naar een plek waar we de nacht hebben doorgebracht. 's Avonds op de boot met iedereen gegeten, gedronken en drankspelletjes gedaan. De volgende morgen naar Whiteheaven Beach gevaren wat heel bijzonder en mooi is. Het bizarre is dat iedereen die daar komt het strand anders ziet aangezien het zand van dat strand zo fijn is dat het tijdens eb en vloed elke keer een andere vorm aanneemt. Heel blij dat ik even een paar uur op het vaste land kon doorbrengen. Hier nog rondgelopen in het National Park waar onze tourguide ons een verhaal over een mier vertelde. Deze beestjes kunnen je bijten maar ze kunnen ook helpen als je gebeten bent. Het zijn rode mieren maar met een groene kont.. Het klinkt raar en vies maar de kont van deze mier smaakt naar lime. Dat moest even geprobeerd worden natuurlijk en ik moet zeggen dat het idee dat ik een kont van een mier heb gelikt wel bizar is, een once in your lifetime experience!! Vervolgens doorgevaren naar een andere snorkel plek en ja eindelijk kan ook ik zeggen dat ik met een gigantische zeeschildpad heb gesnorkeld!! 's Avonds de meest vreemde maar hilarische drankspelletjes gedaan en de volgende morgen was het alweer tijd om terug naar Airlie Beach te varen. 3 dagen op een boot is meer dan genoeg voor mij en ik was dan ook blij dat ik weer op land stond, hoewel het zee gevoel nog wel een paar dagen is blijven hangen. Aangekomen in Airlie hebben we 's avonds nog een afterparty gehad met alle andere boten die terug kwamen en daarna was het alweer tijd om door te reizen naar onze volgende stop: Magnetic Island.

We wisten niet zo goed wat we van Magnetic Island moesten verwachten, we hadden alleen gehoord dat het er super mooi is. Nou dat is wel gebleken! Al gelijk toen we in het hostel aankwamen waren we blij. Het hostel ligt direct aan de oceaan en het complex zag eruit als een vakantieoord in plaats van een backpackers. De eerste dag hebben we eigenlijk niks anders gedaan dan bijgekomen van de afgelopen 1,5 week en de was gedaan. De 2e dag hebben we een echte roze Barbie auto gehuurd en hiermee het eiland over gescheurd. Het eiland is maar 12km breed dus we zijn een paar keer op en neer gereden, een wandeling door een Rainforest gemaakt waar we een wilde koala hebben gespot en een super mooi uitzicht hadden over het eiland. Na deze heerlijke relaxte dagen was het weer tijd om door te gaan. Op naar Mission Beach om voor de tweede keer uit een vliegtuig te springen!!

Bijna een jaar na mijn eerste parachutesprong was het tijd voor een tweede. Alleen sprong ik deze keer uit het vliegtuig boven een helder blauwe oceaan en landde ik op het strand. Voor Elisa en Ilse was het de eerste sprong dus beide waren best nerveus en aangezien ik wist wat me te wachten stond ging ik relaxt de lucht in. Ondanks dat het de tweede keer was, was de kick op het moment dat je je uit het vliegtuig laat vallen weer geweldig!! Je stort letterlijk met zo'n 200km per uur naar beneden om vervolgens op je gemakje van het geweldige uitzicht te genieten. Natuurlijk ook weer een film en foto's laten maken wat een leuke herinnering voor later is. Veilig op de grond geland vroeg ik mezelf af waar en wanneer de derde sprong gaat plaatsvinden!

Vanaf Mission Beach zijn we doorgereisd naar onze laatste stop aan de East Coast: Cairns. Na de Skydive voelde ik me een beetje verkouden maar ik dacht dat dat door de sprong kwam en wel over zou gaan. Helaas was dit niet het geval en heb ik 3 dagen in bed door gebracht met neusspray, paracetamol en flu tablets. Gelukkig hadden we ruim een week in Cairns gepland dus maakte het niet zoveel uit. Maandag voelde ik me een beetje beter en zijn we op stap geweest in een open club aan de oceaan. Super leuk maar niet de meest verstandige beslissing aangezien ik de volgende dag weer ziek in bed ben gebleven. Helaas voor Elisa had ik haar aangestoken en bleef ook zij de hele dag in bed. Cairns is de eerste stad in Australië waar geen gigantische, hoge gebouwen staan, het is een redelijk kleine stad maar wel knus en alles is op loopafstand. In Cairns hebben we ook weer vrienden uit Childers ontmoet. Het leuke aan de East Coast is, is dat je op alle plekken mensen tegen komt die je al eerder tegen bent gekomen dus in Cairns zijn we veel oude bekenden tegen gekomen. Het uitgaansleven in Cairns is echt onwijs leuk, oftewel zodra Elisa en ik ons beter voelde zijn we elke avond op stap geweest en gedanst tot in de vroege uurtjes.

Op onze een na laatste dag hadden we een Great Barrier Reef trip geboekt en kon ik eindelijk weer duiken! Elisa en Ilse hadden nog nooit gedoken dus zij zaten beneden op de boot voor een briefing en ik zat boven bij 3 andere gecertificeerde duikers. Opzich wel jammer aangezien onze schema's precies langs elkaar heen liepen en we elkaar niet heel veel hebben gezien. Het was 2 jaar geleden dat ik voor het laatst heb gedoken dus ik dacht dat ik erg diep in m'n geheugen moest graven om alles te herinneren maar eenmaal aangekomen ging alles vanzelf. Voordat we onze eerste duik begonnen gelijk maar besloten om er die dag 2 te maken. Heel veel mooi koraal en kleurrijke vissen gezien. Het hoogtepunt van deze dag was dat ik een reefshark heb gezien!! Deze haaien doen niks en zijn juist bang voor ons dus zodra hij ons in de gaten kreeg was hij ook weg. Na deze duiken heb ik de smaak weer helemaal te pakken en kan dan ook niet wachten om in Indonesië te duiken.

Tablelands and waterfalls.
Tijdens mijn voorlopige, laatste dag in Australië hadden we nog een trip naar het Rainforest geboekt. Onze eerste stop was Devil Pools. Deze naam komt uit een ver verleden toen een jong aboriginal koppel probeerde te vluchten van hun familie en de jongen hier werd vermoord. Vervolgens zijn hier nog zo'n 20 jongens levenloos aangetroffen en is het dus ook verboden hier te zwemmen. Daarna zijn we doorgereden naar Josephine Falls. Een hoge en mooie waterval maar doordat het water hier binnen 30 seconden ruim een meter kan stijgen was het ook verboden om hier te zwemmen. Dit omdat ook hier verschillende mensen zijn overleden door een plotselinge stijging van het water. Daarna naar de Millaa Millaa Falls gegaan en hier een hilarisch moment beleefd. Rondom de watervallen zitten nogal wat bloedzuigers en na onze eerste stop had Elisa er een op haar been zitten en op haar gemakje plukte ze deze beste vriend van haar been. Ilse daar en tegen raakte nogal in paniek. We stonden bij de waterval klaar om een foto te maken toen ik iets op haar voet zag kruipen en schreeuwde ILSE BLOEDZUIGER!! Dat kind raakte totaal in paniek en begon hysterisch rond te rennen waardoor Elisa en ik niet meer konden stoppen met lachen. Iedereen om ons heen keek ons aan wat er aan de hand was. Na een paar minuten heb ik Ilse's been in een houtgreep genomen zodat Elisa dat beest eraf kon pakken, dit kostte nog best veel kracht trouwens aangezien Ilse nog steeds weg wilde rennen. Het klinkt misschien niet zo grappig want je had er echt bij moeten zijn, maar nu ik het opschrijf heb ik weer de tranen over m'n wangen rollen van het lachen. De dag afgesloten bij een meer en een gigantische boom. Werkelijk waar ik heb nog nooit een boom van dit formaat gezien, erg bijzonder. Terug in het hostel mijn tas ingepakt en naar de pub gegaan om een oude vriend uit Sydney te ontmoeten. Vervolgens was het tijd om gedag te zeggen tegen Elisa en Ilse wat heel raar was. Met Elisa ben ik 6 maanden dag en nacht samen geweest en met Ilse zo'n 3 maanden, en in Cairns zijn onze wegen voor nu even gescheiden. Je weet natuurlijk nooit hoe het loopt maar ik ben er van overtuigd dat ik ze snel weer ergens in OZ ga zien! Daarna ben ik naar het vliegveld gegaan om aan mijn ellendig lange reis naar Indonesië te beginnen. Maar dat heb ik er zeker voor over om eerst Tom en daarna papa en mama weer te zien!!

  • 28 September 2014 - 18:24

    Chris:

    oh Inge wat een super gaaf verhaal weer en wat maak jij een gave dingen mee.
    En hoe ontzettend leuk dat je weer parachute hebt gesprongen.
    Je bent en blijft een stoer ding!!
    Super leuk om zo je reis te volgen.
    Geniet ervan met Tom en je ouders wat zal het fijn zijn om hen eindelijk weer te zien!
    Dikke kusjes

  • 29 September 2014 - 12:17

    Helma:

    He Inge, wat een fantastisch verhaal.Fijn om te lezen dat je overal van geniet!.
    Kom je ooit nog thuis?.
    Straks lekker met z'n vieren genieten op Bali.
    Dikke kus.

  • 29 September 2014 - 12:37

    Harry:

    Dag schat,
    jij maakt weer fantastische dingen mee. Het duiken, moet ik altijd weer aan Ibiza denken waar wij samen onze eerste duik gemaakt hebben. Toen best wel angstig onder water en nu niet meer.
    Afgelopen vrijdag gezellig samen gegeten en geknufd. Een fantastisch moment. Jij trekt nu verder met met Tom en wij zien elkaar weer bij de boot overtocht naar Bali, waar wij met zijn vieren de vakantie voortzetten.
    zie je gelukkig gauw weer, want daarna zal het wel weer lang duren voor wij elkaar fysiek treffen.
    Your lovely dad.

  • 06 Oktober 2014 - 23:10

    Talitha:

    Wow supergaaf verhaal weer!!! Veel plezier in indonesie :)!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Cairns

Inge

Actief sinds 07 Dec. 2013
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 7363

Voorgaande reizen:

07 December 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: